Pe masura ce tendintele modei avanseaza, trecerea imbracamintei sport de la sali de sport si studiouri de fitness la societatea de masa a fost imposibil de ignorat. Fie ca ne place sau nu, traim intr-o lume spandex.

Jambiere stramte, pantaloni de yoga, sutiene sport si crop tops sunt peste tot, de la pista pana la cafenea. COVID-19 a accelerat tendinta: lucrul de acasa a alimentat o crestere recenta a vanzarilor.

Dar industria imbracamintei sport a crescut exponential in ultimii zece ani. In timp ce imbracamintea este facuta atat pentru barbati, cat si pentru femei, piata femeilor este cea care a determinat aceasta crestere fenomenala.

Tendinta a fost larg celebrata, criticata, parodiata si uneori respinsa pur si simplu ca fiind cea mai recenta tendinta fierbinte intr-o societate obsedata de consumul evident.

Cu toate acestea, la o examinare mai atenta, imbracamintea sport joaca un rol fascinant in definitiile genului din secolul 21, intarind si rezistand ideilor populare despre feminitate.

Cresterea „feminitatii potrivite”

Intrati in orice magazin de imbracaminte sport si veti fi bombardat cu retorica de auto-ajutorare, care subliniaza importanta obtinerii unui stil de viata sanatos si in forma, cu tinuta potrivita si o atitudine pozitiva.

Mai multi cercetatori au aratat cat de mari companii de imbracaminte sport folosesc acest tip de limbaj – „muti mai departe” si „asta nu este viata ta practica” – pentru a consolida notiunea de responsabilitate a femeilor pentru intretinerea propriului corp, indiferent de circumstante. sociale sau bariere personale.


Altii au aratat cum abordarile de marketing ale companiilor de imbracaminte sport incurajeaza femeile sa foloseasca activitatea fizica ca mijloc de auto-transformare si cale catre o viata mai plina.

Este o versiune a feminitatii bazata pe consumul unei femei si pe capacitatea de a-si mentine propria sanatate si aspect. Dupa cum au aratat cercetatorii din sportul feminist, societatea celebreaza femeile care sunt „in control” asupra corpului lor si active in cautarea feminitatii si a sanatatii.

In propria noastra cercetare, sustinem ca purtarea imbracamintei sport in public este un mod de a spune „Sunt responsabil de sanatatea mea” si de a ne conforma intelegerilor acceptabile din punct de vedere social ale feminitatii.

In acest sens, imbracamintea sport (a nu se confunda cu ramura sa mai putin sportiva de „athleisure”) a devenit uniforma a ceea ce am putea numi „femeia responsabila social a secolului XXI”.

La forma femenina idealizada

O parte din atractivitatea imbracamintei sport este ca este confortabila si functionala. Dar a fost proiectat si pentru a modela fizic corpul intr-o forma de clepsidra feminina dezirabila din punct de vedere social.

Jambierele cu talie inalta care stau chiar deasupra buricului sunt comercializate ca avand un efect de slabire. De asemenea, sunt adesea promovate ca articole de imbracaminte care „sculpteaza fundul”, creand „prada” de dorit, care a fost apreciata (oarecum problematic) in cultura mainstream.

Dupa cum au argumentat unii, acesta este inca un exemplu de insusire a culturilor negre si hispanice pentru profitul corporativ.

Cu materiale noi concepute pentru a accentua (nu doar sa sustina) anumite aspecte ale corpului unei femei, imbracamintea activa ajuta la promovarea formei feminine idealizate ca curbate, dar slabe.

Si in timp ce aceasta forma idealizata s-a schimbat in ultimele decenii, de la slaba la slaba si tonifiata la tonuri de clepsidra, idealul actual ramane in mare parte de neatins pentru majoritatea femeilor.

Libertate si confort

Dar exista o alta latura a acestui fenomen. Am vrut sa exploram experientele proprii ale femeilor de a purta imbracaminte sport. Intervievatii de diferite varste, tipuri de corp, etnii si culturi au vorbit despre imbracamintea activa nu doar ca fiind confortabila si functionala, ci si eliberatoare.

De la corsete si rochii maxi din epoca victoriana pana la tocurile inalte ale „gospodinei” anilor 1950, cele mai recente tendinte in materie de frumusete si imbracaminte au restrictionat adesea corpul si miscarile femeilor.

Insa femeile din grupul nostru de cercetare au vorbit despre libertatea pe care au experimentat-o ​​in a se putea misca confortabil pe tot parcursul zilei, de la serviciu pana la preluarea scolii, de la sala la cafea.

Totusi, nu toate organismele de imbracaminte sport sunt considerate acceptabile. Unele, in special corpurile mai mari, sunt stigmatizate si criticate atunci cand nu indeplinesc idealul feminin.

Unii chiar se confrunta cu abuz fizic sau hartuire verbala pentru ca poarta hainele „gresite” in public. Totul face parte dintr-o istorie lunga de incercari sociale de a reglementa corpurile femeilor.

Pana nu demult, marketingul de imbracaminte sportiva era vizat in primul rand femeilor albe tinere, slabe si bogate. In 2013, fondatorul lululemon, Chip Wilson, a declarat deschis ca jambierele marcii sale „nu functioneaza” pentru tipurile de corp mai mari.

Ca raspuns la aceste definitii inguste perpetuate de industria imbracamintei sport, unele femei si-au stabilit propriile etichete. In Aotearoa Noua Zeelanda, acestea includ colectia Hine din ce in ce mai populara.

Fondata de o femeie maori frustrata de marimea limitata a imbracamintei sport, marca prezinta modele de marime plus si se adreseaza femeilor cu diverse forme corporale si culturi.

Protest si imputernicire

Imbracamintea sport a fost purtata chiar in semn de protest impotriva politiei asupra corpului femeilor in locuri publice, cum ar fi scoli, biserici si magazine, unde purtarea jambierelor nu este considerata respectabila si este „prea distragatoare” pentru barbati.

In 2018, a existat indignare cand tinerilor sportivi de pista din New Jersey li s-a spus ca nu se pot antrena afara in sutienele lor sport cand echipa de fotbal masculina se antrena.

Alte proteste si scrieri au facut din jambiere si sutiene simboluri ale mandriei si o provocare pentru cei care incearca sa dicteze alegerile corporale ale femeilor.

Majoritatea femeilor, totusi, aleg imbracamintea activa pur si simplu pentru ca le ofera capacitatea de a se misca intentionat si confortabil pe parcursul zilei. Desi acesta poate sa nu fie un act politic deschis, este totusi o declaratie subtila ca femeile nu vor fi controlate sau obiectivate. Ei sunt mandri de corpurile lor in miscare.

Imbracamintea sport este departe de a fi o alegere de imbracaminte banala. Mai degraba, contribuie la definirea si intelegerea noastra a feminitatii si a genului in secolul XXI.