Te streseaza sa vorbesti la telefon cu straini? Nu esti singur in asta. Telefonul este o inventie foarte utila, dar nu tuturor le este usor sa-l foloseasca, mai ales in cazul pe care il vedem astazi: cand vorbim cu straini.
Cei care lucreaza lipiti de telefon mai multe ore pe zi s-ar putea sa nu creada ca un simplu apel telefonic poate declansa stres , dar o face. Eu zic ca daca faci…
Este evident in cazul persoanelor care sufera de fobie sociala, de exemplu, desi aici anxietatea se extinde la majoritatea contactului social pe care persoana il are, nu doar la telefon.
Si, de asemenea, produce o anxietate teribila atunci cand suferi de o fobie limitata doar la utilizarea telefonului sau a telefonofobiei .
Desigur, cand vine vorba de o fobie (mai ales daca iti afecteaza foarte mult viata), trebuie sa te straduiesti din greu pentru a o depasi, ghidat de cineva instruit sa inteleaga fiecare caz concret si sa proiectezi interventia potrivita.
Ne vom limita la a pune in evidenta idei pentru a ameliora disconfortul, greutatea si nervozitatea moderata atunci cand vorbim la telefon , fara a ajunge la portile fobiei.
1. De ce poate fi neplacut sa vorbesti cu un strain la telefon?
Intrucat ma confrunt si cu aceasta situatie (ca persoana introvertita), imi voi da motivele care, mai mult sau mai putin, presupun ca vor coincide cu oricine se simte identificat.
- Nu am chef in „acel” moment.
- Nu-mi place cand ma suna si ma prind neprevazut, daramite sa fiu intrerupt de un strain.
- Trebuie sa sun prin angajament.
- Imi face greu sa nu aud bine cuvintele si ca nici celalalt nu ma intelege.
- Cu nervii, ma blochez si ma exprim „jumatate”.
- E ciudat sa nu-l poti privi in ochi…
2. Ce atitudine sa adoptam?
O atitudine rezonabila in acest caz este sa folositi mijloace alternative de comunicare atunci cand este posibil, cum ar fi mesaje sau e-mailuri.
Cu toate acestea, nu este in intregime convenabil sa te feresti de telefon, deoarece pierderea practicii il face pe cineva inconfortabil, de exemplu, cand suni pentru a comanda o pizza.
Bon. Lasa pe altcineva sa-l comanda sau gatim noi ceva acasa.
Dar daca trebuie sa folositi telefonul pentru ceva necesar?
Starea departe de telefon nu este o idee buna din acest motiv si, de asemenea, pentru ca un numar mare de ocupatii de munca „cere” abilitati de interactiune telefonica.
Asa a fost cazul meu, fara sa merg mai departe. Am fugit la propriu de telefoane, pana cand intr-o buna zi a trebuit sa-mi inghit aversiunea fata de blestemul de aparat „a la brava” si sa dau un numar bun de apeluri in fiecare zi datorita muncii.
Spun „multumesc” si spun bine, pentru ca in cateva saptamani am incetat sa mai simt acea nesiguranta la telefon. Nu ca mi-a placut vreodata sa vorbesc la telefon, dar nu m-a mai deranjat.
Concluzie: Cea mai reusita atitudine , dupa experienta mea, este sa ma obisnuiesc cu telefonul si sa efectueze apelurile necesare , fara a le evita.
In acest fel incetam sa-l mai vedem ca pe un instrument neplacut, evitam acele momente incomode si dobandim usurinta atunci cand trebuie sa sunam pentru ceva important, despre care este vorba.
3. Recomandari atunci cand vorbiti la telefon
- Daca tu esti cel care face apelul, nu-l amana . Fa-o cat mai curand posibil, dar la un moment rezonabil pentru persoana care urmeaza sa te ingrijeasca.
- Fii clar cu privire la motivul apelului . Gandeste-te la ceea ce vei spune.
- Respira incet si formeaza numarul fara sa fie atent la nervi.
- Utilizati numele persoanei careia va adresati, daca este cazul.
- Fii dragut : respectuos, politicos si amabil.
- Fiti concis in a expune problema. Cat de scurt poti.
- Respectati pauzele . Asculta ce spune interlocutorul fara sa te grabesti sa raspunda.
- Ramaneti exclusiv la subiectul apelului .
- Daca este necesar, prezentati-va la inceput , astfel incat persoana respectiva sa aiba o referinta clara despre cine vorbiti.
- Nu incerca sa mergi cu fluxul daca te pierzi in conversatie , fie pentru ca ai uitat ceva, fie pentru ca nu intelegi. Recunoaste sincer, se intampla tuturor din cand in cand.
- Acordati toata atentia acelei persoane . Nu va ocupati de alte nevoi care apar in cursul apelului. Este foarte proasta maniere. Daca ceva, spune-i ca o vei suna cateva minute mai tarziu.
- Aratati interes pentru ceea ce va spune si nu numai pentru ceea ce veti comunica.
- Daca acesta este cazul, inchideti conversatia oferindu-va ajutorul sau anuntand persoana ca va asteptati la colaborarea ei. Acest lucru da valoare apelului.
Desigur, toate aceste recomandari variaza foarte mult in functie de apelul in sine, deoarece a suna pentru a comanda o pizza nu este acelasi lucru cu a suna pentru a raspunde la o oferta de munca.